Thursday, November 12, 2009

Kenapa?..

Salam.

Emm, tiba-tiba terasa nak mencoret sesuatu di sini pagi ini. Semalam merupakan antara hari yang buat aku terfikir dan merenung kembali. Kenapa aku perlu jadi semarah itu? Entahlah..sesekali aku terfikir, selama ini, aku trlalu banyak dan terlalu sangat menjga hati orang lain sehingga kadangkala jika aku yang terasa hati, tiada sesiapa pun yang ambil peduli. Terlalu ramai yang mngambil kesempatan kerana mereka fikir aku tak mungkin terasa dengan apa yang mereka katakan pada diriku. Mungkin mereka tak pernah ambil kisah atau sengaja tidak ingin ambil tahu.

Entahlah..aku juga seorang manusia. Yang masih punya rasa dan hati. Aku tahu, aku kurang dalam serba-serbi, tapi, setidaknya aku tak pernah ingin mengalah untuk mendapatkan apa yang ingin aku mahukan. Aku tahu, aku tidak sepandai mereka, aku juga sedar aku tak menarik seperti mereka, namun setidaknya aku punyai sesuatu yang tidak mereka miliki. Terkadang aku kecewa, bukan kerana kata2 mereka, tetapi kerana mereka yang mengata dan merendahkan aku adalah mereka yang aku anggap sebagai sahabat dan adik sendiri. Tapi, inilah hidup. Cuma kadangkala aku terfikir, aku tak mampu untuk bersikap tabah lagi.

Kadangkala aku penat. Penat dengan karenah sesetengah manusia yang menganggap diri mereka adalah yang terbaik dan dengan sewenangnya berkata apa sahaja yang mereka mahu. Namun, sejurus itu juga aku sedar bahawa inilah kehidupan. Manis, pahit, tawar, masam, masin, segalanya menjadi satu. Tanpa rasa kepahitan dan kepenatan ini, aku tak mungkin akan mampu untuk melangkah lagi di pentas kehidupan ini. Ramai manusia yang mnjadi pelakon hebat di pentas ini, itu realiti. Dan, realitinya juga, selagi manusia brgelar manusia, pelbagai ragam akan ditemui. Walau banyak yang plastik, tapi, aku tahu, banyak juga permata yang telah aku temui.

Aku sepatutnya belajar untuk mnjadi manusia yang lebih sabar, lebih teguh dan lebih tenang..Moga ALLAH menetapkan hatiku dan mnjaga hatiku agar sentiasa tenang..

chow!

No comments: