Saturday, October 23, 2010

Rajukku..

Salam. 


Tertunda lagi entri ini, huhu.. Beginilah gayanya kalau menulis di sini sambil mmbuat kerja yg lain. Apa yg ingin aku ceritakan hari ni? Ooh, yer. Ini adalah kisah tentang aku. Tentang rajukku. 




Melihat kmbali foto lama ini, sering mmbuatkan aku terfikir dan merenung kmbali. Dulu, aku lah anak kecil di ribaan itu. Anak yg sering merajuk. Anak yang mudah mngamuk jika kemahuannya tidak dituruti. Anak yg sering mnangis jika tdk mndapat apa yg dipinta. Akulah anak itu. Masa itu, tumpuan aku hnyalah untuk mnarik prhatian semua, dgn harapan aku akan mndapat apa jua yg aku mahukan. Aku masih ingat, satu ketika, arwah Walid terlupa untuk mmbawa aku ke tempat yg aku mahukan utk meraikan hari lahir aku. Kesudahannya, aku merajuk dan mngurung diri di dlm bilik. Teruk benar jika diingati kmbali. 


Hari ini, bila aku mengimbau kmbali dan merenung gmbar ini, soalan prtama yg trlintas di benakku adalah, ke mana mnghilangnya anak mnja yg suka merajuk itu? Ke mana perginya anak yg suka mmberontak itu? Tidak, anak itu masih di sini. Anak itu masih ada. Cuma, rajuknya sudah lama hilang. Sikap mmberontaknya sudah lama pergi. Pergi brsama org yg sentiasa ada utk mmujuknya. Pergi brsama insan yg sntiasa mngusap kepalanya. Bila difikirkan kmbali, aku sudah tak kuasa utk merajuk lagi. Apatah lagi utk mngharapkan diri ini dipujuk. Pelik bunyinya kan? Tak, aku sudah puas melalui semua itu. Lagipun, pujukan yg mungkin aku terima pasti tdk sama dgn pujukan lama itu. 


Sebenarnya, inilah hikmah di sebalik sgala yg brlaku. Mungkin, jika Arwah masih ada, aku akan masih kekal dgn sikap mnja dan takkan pnah pndai untuk belajar sndiri. Sejak hari pertama aku ditinggalkan, aku sudah berjanji pd diriku sndiri bahawa aku tdk akan merajuk lg, aku tdk ingin mnangis lg. Ya, aku berubah. Walaupun tdk secara total, tp, aku benar2 telah berubah. Rajukku itu sudah pergi. Sebahagian drp diriku sebenarnya tlh lama pergi. Namun, aku yakin, aku pasti akan mnemui bhgn yg hilang itu nti. ALLAH sntiasa brsama dan aku takkan perlu mnangis lg..



No comments: