Thursday, October 23, 2008

cubalah untuk memahami..

Salam...

huhu...arini rasanya aku nk bercerita lagik lah..mungkin pada sesetengah orang, ini cuma perkara remeh yang semua orang akan hadapi dan alaminya, tapi pada aku, kadangkala perkara2 kcil dan remeh sebeginilah yang sering dilupakan oleh kita..terlalu fokus pada perkara2 lain yang dianggap lbih penting...

Berapa kali dalam hidup, kita belajar untuk mendengar dan memahami? soalan yang mudah, tapi rasanya ramai yang akan berfikir panjang sblum mula untuk mnjawabnya..Listening (not hearing..) and understand...kita semua mmg boleh memahami, tapi sejauh mana kita mampu untuk memahami kalo orang itu mula bercerita tentang mslhnya pada kita? setakat mana kita cuba untuk mletakkan diri kita sndiri dalam situasi org yg bermslh itu? tak ramai yang mampu kan.. sayang sekali, kerana terlalu ramai orang di sekeliling kita yang hnya mampu berfikir utk diri sndiri..itu pun mslh sndiri tak mmpu nak dihadapi..entahlah, bagi aku sndiri, aku jarang nak mluahkan rasa pada orang lain, walaupun ada ketikanya aku mmg meluahkan juga rasa hatiku ini...entahlah..kadangkala aku trfikir, kenapa tak ramai org mampu untuk memahami?

Aku sentiasa teringatkan arwah Walid ku..dia seorang yang memahami.. sehinggakan kadangkala aku terasa, adakah dia dapat mmbaca setiap apa yang aku fikirkan?entahlah, mungkin naluri seorang ayah mmg kuat..emm.. entahlah, tak mampu nak ckp apa2 dah..cuma harap kita jadi orang yg lbih baik setiap hari..mnjadi manusia yg lbih byk memahami, dan tidak terlalu mementingkan diri sndiri...

ok, nnti smbg lagik..huhu..

-chow-

No comments: