Tuesday, October 28, 2008

Pengorbanan...

salam..
emm..arini aku mahu brkongsi sesuatu tentang apa yang dinamakan sbg pngorbanan..ramai org brcakap dan bercerita ttg pngorbanan, tapi berapa ramai yang benar2 ingin dan snggup untuk melakukan pngorbanan apabila tiba saatnya..berapa ramai yang ingin melakukan pngorbanan itu tnpa apa2 alasan, tnpa sebarang jaminan?emm..sejujurnya, aku jua bgitu..namun, entah kenapa, seseorang telah mnyedarkan aku, bahawa pngorbanan itu tiada batasnya, kerana balasan hasil pngorbanan itu hnyalah dari YANG ESA.....
entahlah, dlu aku selalu fikir kenapa perlu aku melakukan pngorbanan ini? kenapa aku tidak seperti org lain?kenapa aku harus mmbuat sesuatu yang sgt berat utk aku lakukan? akhirnya, ku temui jua jawapan bagi segala persoalanku itu. rupanya, aku terlupa tentang hikmah dan nikmat yang telah dijanjikan ALLAH buat diriku..masya Allah, aku terlalu leka hingga aku terlalai utk mngucapkan syukur atas segala limpah nikmat yang aku kecapi kini..
dengan segala nikmat yang aku peroleh ini,rasanya aku wajar utk melakukan sedikit pngorbanan..lupakan seketika apa yang aku idamkan, lupakan sejenak apa yang aku mahukan, lupakan sebentar apa yang aku mimpikan.. impian dan harapan aku ini akan tetap mnjadi impian..namun, masanya kini adalah untuk aku melakukan pngorbanan ini..ilmu boleh kita dapati di mana2, tapi yang trpenting dalam hidupku hnya satu shj, tiada galang gantinya..aku terima seadanya andai ini yang ditentukan-NYA bagi diriku..
aku jua seperti orang lain, punya impian yang akan aku laksanakan satu hari nnti.. namun, adakalanya, kita perlu brhenti brfikir utk diri kita sndiri, dan cuba utk memandang kepada mereka yang berada di sekeliling kita..tiada salahnya utk kita berkorban..tiada ruginya kita..kerana balasan dan nikmat yang bakal kita peroleh hasil pngorbanan itu pastinya brlipat kali ganda..kerana, ALLAH MAHA MNGETAHUI atas segala sesuatu yang kita lakukan..
chow..

No comments: