Wednesday, May 20, 2009

Apa yang paling menyedihkan?..

Salam.

Sejujurnya..aku tak tahu apa yang perlu dicoretkan hari ini. Tapi, sedang aku menyiapkan senarai kerja dan melayan instrumental lagu Korea ni, aku tiba2 terfikirkan sesuatu. Apa yang paling menyedihkan dalam hidup kita? Apa yang boleh mmbuatkan kita menangis?

Semua orang pasti akan melalui saat-saat yang pilu dan mnyedihkan dalam hidup mereka. Tapi, apa yang paling mnyedihkan? Saat di mana kita mnerima berita mnyedihkan itu, atau saat di mana kita kehilangan seseorang yg kita sayangi, atau keadaan selepas itu? Mana yang lebih mnyedihkan? Mnghadapinya saat itu, atau selepas itu? Sejujurnya, pada diriku, yang paling mnyedihkan adalah untuk mnghadapi keadaan selepas sgalanya berlaku. Meneruskan khidupan sendiri, dan mnjadi cukup tabah untuk mnghadapi segalanya. Menjadi orang yg benar2 kuat, dan tidak ingin orang lain melihat apa yang kita rasai, lebih2 lagi airmata yang kita titiskan..

Persoalannya, cukup tabah kah kita untuk mnghadapi saat itu nanti? Bersediakah kita untuk mngalaminya sendiri? Entahlah, aku sndiri tidak punya jawapan untuk itu..Aku berdoa agar ALLAH akan mngurniakan aku ketabahan yang cukup untuk mnghadapinya, bila tiba saatnya nanti. Sebenarnya, aku menulis tentang ini kerana seorang sahabatku mnceritakan tentang detik terakhirnya brsama arwah suaminya. Bagaimana setiap kali suaminya tidur, dia akan memerhatikan adakah suaminya masih brnafas atau tidak, dan merasa lega apabila suaminya trjaga stiap pagi dan trsenyum padanya.. Dan, apabila arwah suaminya meninggal selepas sahur, dia memang trasa kehilangan. Namun, di sebalik itu, dia seolah lega, kerana orang yang dia cintai pergi dalam keadaan yang tenang, dan gembira di sisinya..

Ia memang kisah yang sama dan mungkin dialami oleh ramai orang di dunia ini, tapi, bagaimana untuk kita mnghadapi kehidupan kita sterusnya, itu yang paling penting. Adakah kita akan mmbiarkan hidup kita terus diulit kesedihan yang brpanjangan? Kita tak perlu begitu, andainya kita telah cukup mmbahagiakan orang yang kita cintai selama dia brsama kita.. Just share the sweet moments together..

chow!

No comments: