Sunday, March 29, 2009

Adik lelakiku...

Salam.

Agak lama aku tidak menulis dan mncoret sesuatu di sini. Sibuk sebentar dalam beberapa hari ini dengan pelbagai urusan yang datang mndadak. Dan, jua masalah yang datang tanpa disangka. Pening dan kalut seketika memikirkan masalah yang bertandang. Risau, penat dan pening, segalanya jadi satu. Namun, kepenatan dan kerisauan itu tiba2 jadi luntur apabila pada petang Jumaat baru2 ini aku mnerima satu msej ringkas yg penuh bermakna dari seseorang yang sangat istimewa dalam hidupku.
"Kak tngah buat apa sekarang?"
Terkedu seketika diriku menerima msej yang juga datang tnpa disangka itu. Dan, aku kembali trsenyum. Tersenyum lega kerana msej ini telah menenangkan diriku. Ringkas, namun, ia terlalu bererti dalam waktu2 sebegitu. Buat pertama kalinya, setelah hampir setahun kami tidak bertemu, aku mnerima msej ini. Datang dari dia, adik lelakiku. My one and only little brother.
Aku mngenali adik lelaki ini pada 2006. Syafiq. Itu namanya. Aku tak bgitu perasan akan kehadirannya pada awal bertugas di pusat pmbelajaran itu. Usianya pada waktu itu baru 11 tahun. Masih terlalu muda dan kebudak-budakan. Semakin lama aku di situ, aku mula tertarik pada kerenah budak lelaki yang satu ini. Sikapnya, ramahnya dan ketawanya, benar2 mencuri hatiku untuk lebih mngenalinya dengan lebih rapat. Dek kerana aku sndiri tidak mmpunyai adik, aku senang sekali bersama dengan Syafiq. Dia baik, walaupun pada usia sebegitu muda, dia sangat lain berbanding rakan seusianya. Lain, bukan sahaja pada fizikal yang tinggi, malah sikap matangnya. Aku sangat senang bersamanya. Malah, aku boleh bercerita apa sahaja bersama dengannya. Dan, dia lah satu2nya budak yang boleh aku percayai.
Pelbagai pengalaman dan peristiwa yang telah kami lalui bersama, sepanjang tempoh hampir 2tahun aku bekerja di situ. Kami pernah tidak bertegur sapa, dan aku terlalu sedih apabila mngenangkan hal trsebut. Namun, kami tahu, yang kami saling memerlukan, dan peristiwa itu telah merapatkan kami lebih dari sebelumnya. Apabila tiba saat dia mninggalkan tmpat pmbelajaran itu setelah hmpir 2tahun kami berkongsi segalanya, aku menangis tanpa henti. Bukan hanya kerana kami perlu berpisah, tapi, itulah saatnya di mana adik lelakiku akan melangkah ke satu alam baru. Adikku sudah dewasa rupanya. Dan, dia sudah mampu hidup dengan sendirinya. Dia tak lagi perlukan kakak ini untuk mngadu tentang masalah dan ceritanya. Dia perlu berdiri sendiri. Tapi, pada diriku, Syafiq tetap adikku yang sama, yang berusia 11tahun ketika kami saling mngenali, dan masih kuat memendam rasa seperti dulu. Dan, yang pastinya, msrj terakhir dari dirinya pada malam Jumaat itu telah mmbuktikan bahawa adikku sudah mnjadi seorang lelaki yang matang.
"Semoga kakak selamat dalam perjalanan nanti..."
Terima kasih wahai adikku..Kakak sentiasa sayang pada awak, kerana hanya Syafiq seorang sahaja adik lelaki yang akak punyai..

No comments: