Sunday, March 22, 2009

Tabahkah aku?..

Salam.

Berbicara soal tabah dan sabar, kadangkala aku rasa seperti tiada penghujungnya. Kita sering dengar orang mngatakan, sabar pun ada hadnya. Tapi, seseorang telah mngatakan pada aku bahawa sabar dan tabah itu tiada batasnya. Kerana itu lah, manusia yang paling kuat dalam dunia ini bukanlah manusia yang kebal, tapi, manusia yang mampu menahan sabarnya. Aku juga mahu menjadi manusia yang tabah dan sabar, namun, aku hanya manusia biasa yang penuh dengan kelemahan, dan sentiasa tewas dengan rasa amarah yang seringkali bertandang.

Beberapa tahun yang lalu, aku merupakan seorang yang terlalu cepat marah. Aku cepat naik angin, walaupun hanya pada perkara yang kecil. Mungkin kerana aku terlalu ingin mnjaga hati sendiri dan melindungi perasaan sendiri, membuatkan aku mudah untuk bertindak sebegitu. Namun, seorang teman, yang bukan Muslim, telah mengajar aku tentang erti kesabaran. Sehingga kini aku masih mengingati kata2nya tentang belajar untuk mngawal rasa marah dan bersabar untuk mnghadapi kesulitan yang dihadapi. Pertama kali aku ditegur, aku agak marah dengannya, tapi, setelah berkali2 difikirkan, aku mnerima seadanya. Tidak ada seorang pun yang mnegur aku tentang perkara itu, sehinggalah dia melakukannya. Aku sendiri tidak mnyangka akan perkara itu, sehinggalah dia mnyebutnya. Sejujurnya aku amat bersyukur kerana dia telah membuka mata dan hati aku untuk berubah mnjadi manusia yang baik, yang lebih sabar dan lebih tabah.

Tapi, apa yang membuatkan aku lebih mnjadi manusia yang sabar dan tabah adalah pengalaman mnjadi guru. Pengalaman itu benar2 mnyedarkan aku, dan anak2 yang aku temui sepanjang bergelar guru telah mngajar aku tentang erti kesabaran. Aku benar2 berubah. Aku jadi lebih tenang dan setiap kali mnghadapi karenah mereka yang pelbagai, adakalanya, aku memang marah, tapi, melihat wajah mereka kmbali, aku trsenyum. Aku gembira sepanjang mnjadi sebahagian dari anak2 itu. Dan, yang lebih penting, anak2 itu jua telah mngajar aku tentang mnjadi orang yang sabar.

Melihat kembali pada hari ini, aku ingin terus mnjadi manusia yang tenang, dan belajar untuk bersabar pada setiap hari..

chow!

No comments: