Wednesday, March 4, 2009

Cantik..

Salam.

Cantik. Ramai orang yang ingin kelihatan cantik, dan sentiasa ingin mngekalkan kecantikan yang mereka ada. Ramai juga yang mengeluh kerana tidak dikurniakan paras rupa yang cantik. Pada mereka, cantik sememangnya satu perkara yang teramat penting dan sangat perlu dalam hidup mereka, khususnya pada perempuan. Seorang sahabatku, mengadu dan mngeluh pada diriku, hampir saban hari, kerana pada pandangannya, dia tidak cantik, dan kerana itulah, dia masih belum mmpunyai teman istimewa hingga ke hari ini. Aku tak mngerti kenapa dia sanggup berfikiran begitu. Kenapa masih ramai manusia atas dunia ini yang langsung tidak mnghargai apa yang mereka miliki pada diri mereka?Kenapa harus mngeluh, sedangkan kita mmpunyai anggota dan pancaindera yang cukup, serta sempurna sifatnya?

Aku seorang yang bertubuh besar, ramai orang yang mngata, tapi, pada aku, apa kurangnya aku berbanding orang lain? Aku gembira, aku bahagia, walaupun, tanpa orang istimewa. Aku sentiasa merasakan diriku cantik, bukan ingin membanggakan diri, tapi, cantik itu datngnya dari hati. Apa guna berwajah cantik, tapi, sentiasa mnyakitkan hati orang? Apa gunanya berwajah cantik, tapi, punya hati yang penuh dengan hasad dngki? Apa gunanya berwajah cantik, tapi, langsung tidak bersyukur dgn apa yang dimiliki? Adakalanya, aku juga seperti gadis-gadis lain, inginkan rupa yang cantik dan menawan, tapi, bila difikirkan kembali, aku senang begini. Aku bertuah kerana dikurniakan rupa yang seadanya begini, dan punya anggota badan yang cukup dan sempurna. Alhamdulillah, aku manusia yang bertuah.

Sejujurnya, aku masih memikirkan tentang apa yang dikeluhkan oleh sahabatku tadi. Dia bukan tidak cantik, dia cantik, dengan caranya yang tersendiri. Manis, dengan senyumannya, malah, sangat bijak. Apa lagi yang kurang? Seperti yang aku pernah coretkan sebelum ini, manusia mana yang pernah puas dengan apa yang mereka miliki? Cantik itu sangat subjektif, dan pada aku, cantik adalah pada hati. Jika hati kita bersih dari sifat hasad, cemburu, riak, sombong dan segala yang tercela, maka itulah manusia yang paling cantik. Tak guna jika kita hanya cantik pada mata manusia, tapi, buruk di sisi YANG MAHA ESA. Aku bukan manusia yang baik dan sempurna, dan aku juga tak trlepas dari segala sifat yang trcela, tapi, setidaknya, setiap hari, kita harus cuba untuk sentiasa mencantikkan hati kita. Kerana, dengan itu, barulah kita kelihatan cantik pada wajah dan perilaku kita.

Aku tak ingin mngata pada sesiapa, tapi, pada aku, sahabatku itu trlalu buta dalam menilai erti kecantikan yang sebenar. Buta dengan kecantikan zahir, sedangkan hakikatnya adalah jiwa dan hati yang bersih. Basahkan bibir dengan zikrullah, hiasi diri setiap hari dengan mmbaca Al-Quran, kemaskan hati dengan mngucap syukur dan tawakal dalam setiap yang kita lakukan. Ini bukanlah pesanan untuk orang lain, tapi juga untuk diriku yang serba kekurangan ini. Dan, kepada sahabatku tadi, aku cuma berdoa agar dibukakan mata hatinya untuk melihat segala macam kecantikan yang telah dikurniakan ALLAH buat dirinya..

3 comments:

cik sabun said...

kejelitaan adalah hak milik setiap insan *iklan x berbayar* :P

Anonymous said...

hakhak..suka buat iklan tau mrs toms nih..=)

cik sabun said...

mrs tOms? tengkiu!!!!!
err..pasni mrs yazid fulaks..ahaks