Friday, January 22, 2010

K.O.M.I.T.E.D.

Salam.

Komited. Satu prkataan yang mmpunyai pelbagai maksud dan makna yang tersirat. Entahlah. Dalam 2-3 hari ini banyak kisah yang aku dengar dan kongsi, segalanya berkaitan dengan perktaan ini. Komited atau tanggungjawab, atau serius atau amanah. Tapi, bagi aku, AMANAH datang dahulu dari semua makna yang lain. Rasa komitmen atau amanah kita pada sesuatu adalah perkara yang subjektif. Setiap orang mnilainya dengan cara yang tersendiri. Namun bagi aku, pnilaian sahaja tidak ckup dalam mnterjemahkan komited ini, yg lbih utama adalah untuk melaksanakan apa yang kita panggil sebagai komited atau amanah ini. Ini adalah secebis kisah tentang sikap golongan muda hari ini tentang apa yang dipanggil komited.

Baru2 ini aku trheret sama dlm satu perbincangan yang serasanya tidak perlu aku ikuti. Bukan tidak perlu sebenarnya, cuma masanya belum tepat untuk aku turut sama mmberi pndgn dalam prbincangan trsebut. Bukan prbincangan itu yg sbnrnya yang menarik prhatian aku untuk dikongsikan brsama di sini, tp, sikap insan2 yg trlibat di dlm prbncgn trsebut. Isunya hanya remeh, namun, perselisihan yg mereka alami dlm prbncgn trsebut mmbuktikan pada diriku bahawa mereka blum ckup profesional utk mnangani masalah trsebut. Aku tidak ingin mngkritik dan mnghentam sesiapa pn dalam hal ini, namun, sikap mereka yang pada aku tidak KOMITED telah mmbuatkan aku rasa cukup tidak selesa dengan gelagat mereka. Apabila satu hal yang melibatkan skop pekerjaan mereka, pada aku, tiada alasan untuk mereka mnolak apa jua yg telah diberikan. Tidak ckup dgn itu, pngakuan yg dibuat oleh salah seorg drp mereka ttg cara dia bkerja telah mmbuatkan aku tersentak seketika. Inikah budaya kerja seseorang yang digelar profesional?

Kakak telah brcerita tntang bgaimana sulitnya untuk berurusan dgn pekerja2 baru. Pekerja baru atau kakitangan baru yg masih brgelar graduan muda. Bukan kerana mereka adlh graduan baru, tetapi kerana mereka tidak serius atau sekali lagi, tidak KOMITED dengan alam baru yg mereka tempuhi. Orang2 muda ini, kata kakak, tidak mahu ingin belajar dan sentiasa ingin disuap, sedangkan mereka harus sedar bahawa mereka kini telah berada di alam pkerjaan dan sgalanya harus brdiri di atas kaki mereka sndiri. Jangan segan utk brtanya, jngan malu untuk mmbuat ksilapan dan blajar kerana hanya itu caranya untuk kita maju ke hadapan. Namun, inilah sikap yang mereka bawa hingga ke alam pkerjaan. Sesuatu yang cukup mendukacitakan bagi mereka yg turut brgelar golongan profesional.

Isunya di sini bukan hnya tentang jnis pkerjaan yang kita buat. Ia adalah tntang KOMITED atau AMANAH. Namun, skali lg, pada aku, ia lbih kepada AMANAH. Walau kita hanyalah seorang tukang sapu sekalipun, jika kita amanah dlm pkerjaan kita, sgalanya pasti akan brjalan lncar. Setiap manusia yg diberi peluang untuk brbakti dan bkerja mmpunyai amanahnya yg trsendiri. Dan, serasanya tiada seorg pn yg layak mmpertikaikan amanah yg tlh diberikan itu. Jika amanah datang sbg perkara pertama dalam apa jua yg kita lakukan, rasanya setiap orang akan mampu mnyelesaikan tugasnya dgn baik. Namun, senario hari ini tlh byk brubah. Ramai orang lbih suka disuap, bila disuruh baru hendak dimulakan kerja. Entahlah. Coretan ini sekadar ingin mngingatkan diriku sendiri tentang cabaran yg bakal aku tempuhi tidak brapa lama lagi. Cabaran untuk merealisasikan sebuah AMANAH dan bagaimana untuk terus KOMITED..Moga ALLAH tetapkan hatiku untuk mmbawa amanah itu dengan sebaiknya..Aminn..

No comments: