Monday, January 25, 2010

K.O.M.I.T.E.D..Part 2..

Salam.

Aku sbnrnya tidak ingin memanjangkan lagi prkara yg prnah aku coretkan sebelum ini, namun, apa yg aku alami hari ini benar2 mmbuatkan aku rasa trkilan dan kecewa yg teramat sangat. Mungkin pada mereka, tiada slhnya untuk mereka mluahkan apa yg mereka rasa saat itu, dan aku juga mungkin tdk mnglami apa yg mereka rasai dan alami, namun, itu bukan sesuatu yg pada aku akan mnghalalkan mereka untuk brkata dgn sewenangnya. Sejujurnya aku sangat kesal dengan sikap mereka yg akan bergelar kakitangan PROFESIONAL ini. Atau mungkin aku boleh terus sebutkan di sini, seorang PENSYARAH. Aku benar2 trkasima.

Hari ini, seorg yg bakal brgelar pnsyarah, akan mnyambung plajarannya tidak brapa lama lagi. Maaf jika coretan aku ini mungkin akan dihentam oleh sesiapa yg mmbacanya, namun, aku perlu mnyatakan ini demi profesionalisme krjaya yg bakal mereka pegang. Apa yg mmbuatkan aku trkesan pada hari ini, adalah sikap segelintir mreka yg mmpertikaikan harga yg dibayar kpd mereka atas jwtn serta ilmu yg telah mreka pelajari. Tidak salah sbnrnya utk mereka mmpertikaikan prkara trsebut. Namun, trkadang, ianya kelihatan sgt cacat pada diriku. Seseorg yang brgelar seorang pngajar adalah seorg GURU, dan sesekali jgn letakkan harga atas ilmu yg telah kita curahkan. Seberapa tinggi mana ilmu yg kita ada hingga kita layak utk mletakkan hrga dgn sewenangnya? Apakah nilai AMANAH kita setinggi hrga yg kita letakkan? Apakah nilai KOMITED kita itu selayaknya dibayar dgn hrga yg kita dakwa sebagai brpatutan? Jangan cuba untuk mletakkan hrga sebelum kita melaksanakan AMANAH yg telah dipertanggungjwbkan.

Aku benar2 marah. Marah dgn sikap mereka, walaupun aku sedar siapa diriku. Aku hnya seorg pelajar yg blum pun mnghabiskan pngajian, dan cuma layak bercakap shj. Namun, aku tahu hrga setitis ilmu. Jgn sesekali mrendahkan profesionalisme guru atau pnsyarah ini dengan mmpertikaikan sesuatu yg blum pun mnjadi hak kita scara mutlak. Ini baru seseorg yang hndak mlanjutkan plajaran ke pringkat tnggi, belum pun dia brgelar seorg pensyarah. Entahlah,aku benar2 trkesan hari ini. Jika bgini sikap mereka, bagaimana akan mereka mnabur bakti utk anak2 akan dtg? Bgaimana mereka ingin mncurahkan ilmu utk anak2 akan dtg? Jika seorg pnsayarah sndiri tidak AMANAH dan KOMITED dgn apa yg mereka lksanakan, apatah lg dgn para pelajar? Jadi, jgn slhkan pelajar hr ini jika mereka sntiasa ingin disuap, kerana mereka hnya mngikut acuannya shj.

Aku sedar, aku tidak layak utk brkata apa2 dlm hal ini. Namun, jika tiada sesiapa yg mahu brkata apa2, siapa lg yg akan mngatakannya? Arwah Walid sntiasa brpesan, kerana dia adalh seorg guru, maka dia sntiasa mngingatkan bhw, apa jua yg kita lakukan, lakukan kerana ALLAH, bukan kerana gaji atau imbuhannya. Benar, kita bkerja utk gaji, namun, jika ALLAH mngizinkan bhw itu adlh rzeki kita, ia tdk akan ke mana. Aku pernah mnjadi seorg guru selama 2tahun, dgn gaji hnya sebanyak RM400, namun, apa yg aku peroleh adlh lbih mahal drpd itu. Aku bkn shj mndapat pngalaman, malah kasih syg yg mlimpah..Janji ALLAH sentiasa benar..Cuma mnusia shj yg sering leka dan lalai..

P/s: Maaf jika coretan ini agak keras bunyinya..

No comments: