Friday, October 15, 2010

Hati aku..

Salam. 

Sesudah meletakkan 'Layar' pada tempatnya, serasanya aku perlu menitipkan sesuatu di ruangan ini. Lamanya tidak berbicara begini di sini. Satu-satunya tempat, satu-satunya ruangan yg mnjadi milikku, yg mnjadi tapak untuk aku terus mncoretkan apa yg aku rasai. Kisah aku tidaklah bgitu menarik, namun, apa yg indahnya adalah aku ingin mencoretkannya di sini, agar ia terus mnjadi pnduan bagiku.  Juga mungkin pada org lain juga. 

Ini kisah lama. Kisah aku dan dia. Kisah yg tidak ingin aku ungkit kembali. Kisah yg tidak mahu aku ulangi lagi. Aku tdk prnah brdendam pada dia. Sungguh, aku bahagia melihat dia bahagia. Sesekali, terdetik di hati, mampukah untuk kami kmbali brsahabat, sama sperti di awal prkenalan kami dahulu. Ya, kami brmula sbg sahabat, dan pngakhirannya, aku juga ingin kami brsahabat kmbali. Akhirnya, setelah bberapa ketika, aku pnyai kesempatan itu. Ksempatan untuk brsua, dan ksempatan untuk brbual lagi dengan dia. Bukan kepalang syukurku saat itu. Syukur krn sangka aku, kami boleh brsahabat kmbali spt dahulu. Nyata, ia bkn spt yg aku hrpkan. Aku umpama lngsung tdk mngenalinya. Kata2nya dahulu, ceria gelak tawanya, lngsung tidak aku temui dlm tiap kata2nya. Saat itu, aku mngerti. Ya, sedarlah wahai hati, sedarlah wahai diri, dia tidak ingin lagi mnjadi seorg sahabat. Jahat benarkah aku shingga dia tdk ingin mmandang wajah aku? Aku terkasima. Dan, aku pasti, aku telah lama khilangan sahabat itu. 

Mngingati kmbali, akukah yg patut dipersalahkan? Atau, sangkanya aku ingin mngganggu gugat kbahagiaan yg sdg dia kcapi kini? Ya ALLAH, tdk pnah trlintas sekali pun utk aku brbuat bgitu. Aku sedar siapa aku. Aku tahu di mana letak duduk diriku. Aku cuma ingin mncari shbtku, dan jika shbt itu tdk ingin brsahabat lg, apalah daya aku? Mungkin aku yg trlebih sngka. Mungkin nama aku tlh digugurkan drp snarai shbtnya. Tak mngapalah. Wahai shbt, terima kasih krn pnah mnjadi shbtku, pnah mndorong aku, pnah mnasihatiku, dan pnah mndgr ceritaku. Aku bngga krn mmpunyai shbt sptmu. 

Ya ALLAH, lindungilah shbtku, bahagiakanlah dirinya, tenangkanlah hatinya mnghadapi sgala dugaanMU..aku juga telah bhagia, dan aku mahu dia mlepaskan sgala rasa sesalnya itu..

No comments: