Tuesday, March 31, 2009

Antara pewangi BodyShop dan minyak atar..

Salam.

Tajuk entri yang agak pelik kan?hihi..Sebenarnya, ada sesuatu yang ingin aku kongsikan di sebalik tajuk yang pelik ini. Aku ingin berkongsi cerita tentang kisah sebahagian besar, atau segelintir, atau mungkin sekelompok kecil dari kita yang sangat menggilai barangan berjenama. Aku bukan berniat untuk mengutuk, menghentam atau membidas sesiapa, namun, mungkin sedikit sebanyak apa yang ingin aku coretkan di sini nanti akan menjadi panduan buat kita semua.

Aku punyai beberapa orang teman dan sahabat yang terlalu suka pada barangan berjenama. Esprit, BodyShop, Couch, Kipling, Bonia, Dkny, Bvlgari, dan bermacam lagi jenama yang prestij, sentiasa mnjadi pilihan. Aku bukan mahu bersikap hipokrit, kerana aku sendiri pernah membeli dan memiliki barangan yang berjenama, tapi, serasanya aku tidaklah seobses mereka (setakat coretan ini). Aku tak ingin mngatakan dan mnghukum mereka kerana minat dan kegilaan terhadap barangan trsebut. Namun, apa yang agak aku kesalkan adalah, adakah berbaloi membeli segala brgn trsebut?Ya, mungkin berbaloi pada mereka. Tapi, apa yang lebih mmbuatkan aku kesal dan terkesan adalah, kebanyakan yang mmbeli barangan trsebut lebih 'dihinggapi' penyakit bangga diri kerana pada mereka, itu mnunjukkan kemampuan yang melebihi dari orang lain. Emm, entahlah, kalau itulah hasilnya dari pmbelian trsebut, rasanya, tak guna walau mereka sudah berbelanja ribuan ringgit.

Pada aku, sama ada beg berjenama Esprit atau beg yang dibeli di kedai biasa, ia tetap beg. Ya, mungkin kualiti dan ketahanan beg brjenama jauh lebih baik berbanding beg biasa, tapi, apa yang penting, adalah pengguna beg trsebut. Bagaimana cara kita mmbawa beg itu, bukan terletak pada jenamanya, tapi, personaliti diri kita sendiri. Bawalah semahal mana pun beg, tapi, selagi kita tidak yakin dan tidak sayang pada diri sendiri, ia tetap tidak akan trserlah. Sejujurnya, adakah kita pernah kisah pada jnama beg yang dipakai oleh teman kita? Mungkin, tapi, tidak selalu kan? Kita lebih kisah pada diri teman kita, bukan pada apa yang dipakainya. Adakah dia sihat pada hari itu? Adakah moodnya kurang elok pada hari itu? Sebenarnya, itulah perkara yang lbih pnting.

Btullah apa yang dikatakan "Don't judge a book by its cover..". Kita memang tak boleh mnilai seseorang dari pakaian dan aksesori yang dipakainya. Tidak memiliki yang berjenama, tidak bererti seseorang itu tidak brkemampuan, cuma, personaliti dan dirinya jauh 'lebih mahal' dari aksesori yang brjenama. Mahalnya diri kita kerana akhlak yang terpuji dan personaliti yang trsendiri..bukan pada berapa banyak koleksi brgn jenama prestij yang dimilki..

chow!

2 comments:

cik sabun said...

kak..tetibe rase nk copy posting nih, print tulisan kaler merah, pas2 tmpal kat depan opis kite..aci x? btl ckp akak.kite pon terfikir mende yg sama.. kdg2 org yg ske menunjuk2 brgn branded nih xde la mampu mana pon..eksyen je lebih bak kate mak kite.. :p

kak farah said...

aci jerrrrrrrr.......akak sokong 200%..hihi..sebab kat tmpt akak pn rmai sgt yg mcm nih..geram tul..huhu...brlagak jer lbih..huhu..