Friday, April 18, 2008

Kisah Pakcik Mat Kool..

salam..

emm..aku ader satu kisah psl seorg pakcik yg kitaorg panggil Pakcik Mat Kool.. hikhik..alah, kitaorg bkn sajer2 nk pnggil dier camtu..inilah kisahnyer..

Setiap hari, kat kawasan rumah aku ni, sama ada pagi or petang, seorg pakcik yg jual aiskrim akan lalu kat kwsn nih..aku akan tau dier smpai dari bunyi motosikal dier dan pmbesar suara yg duk mnjerit2 "Mat Kool, Mat Kool kawanku, mari kita ikut Mat Kool.." hakhak..aku akan gelak stiap kali pakcik ni lalu dan sememangnyer pakcik ni adalah favourite di klgn bdk2 kat kampung aku nih..pakcik nilah yg jd tmpat diaorg cari utk hilangkan rasa panas lpas pnat brmain.. kalo petang, dlm pukul 3.30ptg, pakcik yg kitaorg pnggil 'Pakcik Mat Kool' nih akan lalu kat kwsn nih..aku trhibur btul stiap kali dier lalu walaupun jarang sgt aku beli aiskrim dgn dier, hikhik..

entah kenapa, secara tetiber jer , Pakcik Mat Kool dah tak datang ke kwsn kitaorg..aku rindu btul nk dgr bunyi motosikal dier dan jeritan dari pmbesar suare tuu..pakcik oh pakcik, kenapa dh lama tak dtg cni? budak2 sume dh rindukan aiskrim pakcik..

dan hari ini, pada pagi yg permai ini...bunyi motosikal itu dah kembali!! hihi.. budak2 sume dh senyum lebar dan aku pun mcm tu gak..tetiber trdetik dlm hati, aku tak prnah pun pergi beli aiskrim dgn pakcik nih, kalo ader pn aku kirimkan aje kat bdk2 tu..dan hari ini, buat prtama kalinyer aku beli aiskrim dgn pakcik Mat Kool..bila aku tny, knapa dh lm pakcik tak dtg cni, katanya sambil trsenyum motosikalnya ader mslh dan bunyi pmbesar suare tu tak dpt dipasang..aku trdiam seketika..dan slps aku byr duit utk aiskrim traffic lite tu, aku tgk pakcik masih tak brgerak lagi dr motosikalnyer..terbongkok2 dier mmbetulkan kotak aiskrim dan bunyi pmbesar suare yg ala2 serak basah tu..dan aku trdiam sekali lagi..

selama ni kita tak prnh ingat pd org yg dh byk buat kita rs segar dan gmbira pd hari yg panas dgn mnjual aiskrimnyer..yg kita tau, rasa aiskrim tu yg paling sedap dan boleh mmbasahkan tekak kiter..tapi, prnh ke kita fikir aper jadi kalo tkder pnjual aiskrim mcm Pakcik Mat Kool? yelah, kter still bleh beli kat kedai, tp pada aku, rasanyer tak sama..kerana aiskrim yg dijual oleh org2 spt Pakcik Mat Kool lbih terasa sedapnyer dgn usaha, keringat dan senyuman lebar yg diberikan..

Buat Pakcik Mat Kool, terima kasih pakcik krn datang mnjual aiskrim kpd kami dan buat kami gembira dgn bunyi motosikal dan rasa aiskrim dingin yg sgt sedap tuu..kami harap pakcik akan selalu sihat utk mmberikan kami rasa gembira itu.. Terima Kasih Pakcik!!

hikhik..chow..nk nikmati aiskrim..

No comments: