Monday, February 9, 2009

Ada cinta...

Salam.

Emm, agak lama jugak aku tak menjenguk ke sini. Agak sibuk sikit dengan segala kerja dan tugasan yang tak disangka, huhu. Hari ni aku tergerak untuk bercerita tentang sepasang sahabat. Sahabat, ya, sahabat, bukan kekasih, dan bukan pasangan yang bercinta. Namun, lagak gaya mereka, jika dilihat dari mata pandangan umum, seolah mengiakan yang mereka adalah pasangan yang sedang dilamun cinta. Aku sudah agak lama melihat gelagat sahabat ini. Dan, hari ini, biar aku curi sedikit masa untuk bercerita tentang mereka.

Mereka adalah sahabat sejak di zaman sekolah, namun, setelah masing2 melanjutkan pelajaran, ianya terputus begitu sahaja. Mereka bertemu kembali di tempat kerja yang sama. Segalanya bermula kmbali, prsahabtan lama terjalin dan mereka mula bercerita tentang masa lalu yang sangat berharga. Mereka bukan rapat sewaktu di sekolah, namun, prtemuan kmbali, telah merapatkan hubungan itu melebihi sebelumnya. Lelaki itu telah berpunya, kekasih hati yang menjadi pujaan. Dan, sahabat perempuannya turut mngetahui tentang hal trsebut. Berada dalam satu tempat yang sama mnyebabkan mereka banyak meluangkan masa berdua. Shopping, berkelah, sama2 ke tempat kerja sementelah sahabat perempuan ini tidak mmpunyai knderaan sendiri. Segalanya begitu mnceriakan antara mereka. Mereka banyak brgaduh, kerana pelbagai perkara, namun, sebenarnya, itulah yang melengkapkan mereka berdua. Usikan demi usikan dari rakan sekerja yang mngtakan mereka adalah pasangan kekasih seolah sudah lali bagi mereka dan kadangkala, mereka benar2 brlagak seperti pasangan kekasih! Panggilan sayang dan abang bermain di bibir dan mereka anggap itu adalah gurauan antara sahabat baik.

Namun, memerhatikan gelagat sahabat ini dari kejauhan, aku seperti merasakan, ada sesuatu di hati mereka. Lelaki itu pernah mngadu pada sahabat perempuannya bahawa dia sudah agak lama tidak mnghubungi kekasih hatinya yang berada di tempat lain. Dan, seperti sahabat yang lain, perempuan itu mnggesa sahabatnya untuk mnghubungi kekasihnya. Namun, aku tahu, setiap kali mereka brsama, ada sinar yang lain pada mata mereka brdua. Mata mereka trsenyum setiap kali mereka brsembang brdua, ketawa dan brgaduh tentang apa jua prkara. Mata itu seolah mngiakan bahawa ada cinta di hati mereka. Walaupun, pada dasarnya, ia dilitupi dengan panggilan 'aku' dan 'kau', tapi, hati aku kuat mngatakan bahawa bibit2 sayang mula terbit di hati mereka. Bibir mereka sering menafikan pada diriku, bahawa mereka hanyalah sahabat baik dan segalanya adalah atas dasar 'prsahabatan'.

Entahlah, pada aku, kan lebih baik mereka mndengar apa yang hati mereka sedang bisikkan. Bukankah itu namanya cinta? Saling mlengkapi dengan cara trsendiri?Tak perlu 'declare' pada semua yang mereka brcinta, tak perlu ungkapan 'I Love u'. Cukup sekadar mereka saling mngerti dan memahami apa yang mereka perlukan. Aku bukan mnggalakkan lelaki itu untuk curang pada kekasih hatinya, namun, aku tahu, dia merasakan sesuatu pada sahabatnya. Why can't they see that? Kenapalah mereka tidak sedar akan kehadiran sinar cinta pada mata masing2? Atau, mereka sengaja cuba menafikannya? Entahlah, kadangkala aku tidak mngerti. Cinta itu telah hadir di depan mata mereka, tapi, mereka pura2 tidak memahami. Mungkin, belum tiba masanya..dan aku sentiasa berdoa agar ALLAH mmbukakan pintu hati mereka untuk sama2 mndakap cinta itu..

chow! (aku dh stat melalut dah tgh2 malam ni..huhu..)

3 comments:

cik sabun said...

erk!

kak farah said...

naper dik?huhu..ini kisah benar tau..dorg umur sama ngan adik.. hikhik..

sekati said...

kdg2 aku pn t'pk,kn best klu situasi ni b'laku pd driku..wahahaha..