Tuesday, February 10, 2009

Kosong...

Salam.

Kosong. 0. Zero. Null. Emm, banyak sebenarnya yang bermain di fikiranku setiap kali melihat dan mndengar orang mnyebut angka atau prkataan ini. Kosong, empty. Aku bukan ingin mendefinisikan maksudnya di sini. Namun, hari ini, aku agak terkesan dengan apa yang dikatakan oleh seorang sahabatku. Katanya, hidupnya serasa kosong. Aku agak trkejut dengan apa yang dikatakn olehnya. Katanya, kesibukan setiap hari, mnjadikan dia terasa seolah, tiada apa yang menarik dalam hidupnya atau dalam erti kata lain, kosong. Mndengar kata2nya, aku trfikir seketika, begitu tnggi ilmu yang telah dipelajarinya, serendah itu dia dapat berfikir. Aku bukan hendak mngata pada sesiapa, namun, pada diriku, dia sangat tidak bersyukur dan tidak mnghargai.

Apa yang kosong dalam hidupnya? Dia punyai ibu bapa, adik beradik, malah teman istimewa. Apa lagi yang kurang? Dia punyai kereta, kesihatan yang baik, pelajaran yang bagus dan bakal mmpunyai sarjana tak lama lagi. Hidupnya tak pernah kosong. Kenapa dia tak pernah sedar akan semua tu? Hidup kita sebenarnya tak pernah kosong. Setiap hari, sentiasa ada perkara baru yang akan berlaku dalam hidup kita. Walaupun, kadangkala, bagi kita, ia hanyalah satu rutin yang sama, namun, jika dilihat dan difikirkan dengan teliti, setiap hari, kita belajar perkara yang baru. Kita berjalan setiap hari, adakah kita melihat kereta yang sama di jalanan pada setiap hari? Semestinya tidak kan. Kita brjalan setiap hari, adakah kita sedar yang burung yang hinggap pada pokok2 adalah burung yang sama pada setiap hari? Kita tak pernah sedar tentang perkara begitu kan? Kenapa perlu kita mnyempitkan fikiran dengan melihat prkara yang kita rasa kita boleh lihat sahaja? Banyak yang belum kita sedar atas muka bumi ini. Kerana itu, ALLAH mmberikan kita akal fikiran untuk melihat, berfikir dan belajar tentang semua itu.

Hiduplah dengan sepenuhnya pada setiap hari, dan rasailah angin yang bertiup, rumput yang kita pijak dan langit yang kita dongak. Kita harus merasai semua itu, kerana mungkin esok, kita tak lagi mmpunyai peluang yang sama. Dengan itu, barulah hidup tidak terasa kosong seperti yang dikatakan oleh sahabatku tadi. That's what it means, to be truly alive. Terkadang, kita memang akan merasa bosan, atau kecewa dengan apa yang telah kita lalui pada hari itu, namun, percayalah, bahawa hari itu, akan mnjadi panduan untuk kita mneruskan hari esok. ALLAH MAHA ADIL, segala yang berlaku, mmpunyai hikmah di sebaliknya, dan kita pasti akan dapat melaluinya sekali lagi. Dan, dengan itulah, kita akan mmpunyai apa yang dipanggil, pengalaman.

Pada aku, manusia yang merasakan hidupnya kosong adalah manusia yang tiada pegangan. Kerana kita, setiap insan sentiasa mmpunyai pendamping, ALLAH. DIA sentiasa di sisi kita, walau manusia sering melupakan-NYA. Cinta-NYA sentiasa ada, walau manusia sering lupa pada cinta nan satu itu. Rahmat dan nikmat-NYA sentiasa melimpah, walau manusia sering tidak bersyukur. Aku bukanlah orang yang terlalu baik, kerana aku jua insan yang sering lupa. Namun, setidaknya, ini adalah pesanan buat diriku juga buat semua yang sering merasakan hidupnya kosong. Fikirkan sekali lagi, dengan segala yang kita punyai hari ini, adakah berhak untuk kita mngatakan bahawa hidup kita kosong? Kerana, mungkin esok, segalanya akan dikembalikan untuk PENCIPTA..

chow!

No comments: